Učíme moderně i odborně
Vycházíme z principů vzdělávání založeného na důkazech (evidence-based education) – výuky postavené na ověřených faktech, otevřenosti a motivaci.
Naši studenti nejsou pasivní posluchači, ale aktivní tvůrci poznání – navrhují experimenty, analyzují výsledky a obhajují vlastní projekty.
Chemie se tak stává dobrodružstvím objevování, nikoli memorováním.
Spolupracujeme s řadou univerzit a institucí v ČR i zahraničí, například s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy a Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity, s nimiž rozvíjíme inovativní přístupy k přípravě budoucích učitelů.
Tato spolupráce je však jen jednou z mnoha – propojujeme síly napříč obory, fakultami i regiony, protože věříme, že skutečný pokrok vzniká sdílením.
Obsah stránky
Foto z výuky
Spolupracující organizace
Proč to funguje?
- Protože učitelé i studenti táhnou za jeden provaz.
- Protože výuka je postavená na spolupráci, otevřenosti a odvaze experimentovat.
- Protože víme, že motivace je důležitější než množství znalostí.
Pro koho to děláme?
- Pro studenty, kteří chtějí objevovat, tvořit a stát se učiteli, vědci i inspirátory.
- Pro žáky škol, aby měli kolem sebe pedagogy, kteří rozumí moderním metodám i světu kolem sebe.
- Pro partnery z praxe a průmyslu, kteří s námi chtějí tvořit inovace užitečné pro společnost.
- Pro společnost, která potřebuje vzdělané, etické a empatické osobnosti.
Inovace SP Učitelství chemie
Na portálu dobré praxe projektu UčiTUL najdete naše materiály pro učitele. Díky projektu průběžně inovujeme naše studijní programy. Stavíme na 13 základních pilířích propojených s kompetenčním rámcem absolventky a absolventa učitelství (KRAAU):
| Kód | Hlavní tematický okruh | Stručná charakteristika přesahu | Vazba na KRAAU | Opatření (co zavádíme) | Očekávaný výstup učení (OVU) | Důkazy učení |
|---|---|---|---|---|---|---|
| P1 | Kompetenčně orientovaná struktura studijního programu | Přechod od „souboru předmětů“ k provázanému programu s jasným profilem absolventa | 2.1 Nastavuji cíle výuky • 2.5 Reflektuji výuku • 6.1 Profesní rozvoj | Programové OVU, mapování předmětů na kompetence, společné rubriky | Dokáže plánovat, reflektovat a řídit vlastní profesní učení | Mapa OVU–předměty, e-portfolio, sebereflexe |
| P2 | Didaktický design výuky založený na důkazech učení | Výuka jako navrhovaný, ověřovaný a zlepšovaný proces | 1.2 Didaktická transformace • 2.2 Plánování výuky • 4.1 Hodnocení | Práce s cíli, kritérii a evidencí učení | Navrhne výuku s jasnými cíli a kritérii | Příprava hodiny, rubrika, analýza práce žáků |
| P3 | Experimentální a laboratorní výuka jako model vědecké praxe | Laboratoř jako prostředí rozhodování, práce s chybou a daty | 1.1 Odbornost • 1.2 Didaktické zprostředkování • 2.4 Vedení výuky | Víceúrovňové lab. úlohy (core–inquiry–extension) | Zvolí postup, vyhodnotí data a nejistotu | Protokol, dataset, interpretace |
| P4 | Badatelsky orientované a projektové učení ve science | Učení prostřednictvím autentických problémů | 2.2 Plánování • 2.3 Motivace • 2.4 Vedení výuky | PBL, inquiry úlohy, projekty | Řídí badatelský proces žáků | Projektová zpráva, prezentace |
| P5 | Klinický model pedagogické praxe a reflexe | Praxe jako systematické profesní učení | 2.5 Reflexe • 5.1 Spolupráce • 6.1 Sebepojetí | Cyklus plán–výuka–reflexe–redesign | Analyzuje a zlepšuje vlastní výuku | Videozáznam, reflexe, mentor feedback |
| P6 | Učení v autentických kontextech a mimoškolních prostředích | Propojení chemie se světem mimo školu | 1.2 Didaktická transformace • 3.3 Prostředí • 5.2 Komunita | Exkurze jako učební jednotky | Přenese zkušenost do školní výuky | Exkurzní list, scénář hodiny |
| P7 | Interdisciplinární a STEAM přístupy | Propojování chemie s dalšími obory | 1.1 Odborové souvislosti • 1.2 Didaktika • 2.3 Motivace | STEAM projekty, mezioborová spolupráce | Integruje více oborů do výuky | Projekt, výukový modul |
| P8 | Tvůrčí a makerspace-orientované učení | Učení skrze návrh, výrobu a testování | 1.2 Didaktika • 2.3 Motivace • 3.3 Prostředí | Chem-makers moduly | Navrhne a ověří výukový artefakt | Funkční pomůcka, návod |
| P9 | Digitálně podporované učení a AI | Digitální kompetence jako součást profese | 3.3 Digitální prostředí • 6.2 Etika a AI | Smysluplné využití digitálních nástrojů | Použije digitální nástroje odpovědně | Digitální materiál + audit zdrojů |
| P10 | Motivační a autoregulační procesy učení | Podpora vnitřní motivace a odpovědnosti | 2.3 Motivace • 4.3 Reflexe • 6.3 Psychohygiena | Formativní hodnocení, sebereflexe | Řídí vlastní učení a zátěž | Reflexní deník, plán rozvoje |
| P11 | Rozvoj přenositelných profesních dovedností (soft skills) | Systematický rozvoj komunikace, spolupráce, sebereflexe | 3.2 Spolupráce • 4.2 Zpětná vazba • 5.1 Spolupráce • 6.1 Rozvoj | Týmová práce, peer-feedback, reflexe | Efektivně komunikuje a spolupracuje | Peer-review, týmový výstup |
| P12 | Hodnocení založené na kritériích a portfoliích | Transparentní a rozvojové hodnocení | 4.1 Kritéria • 4.2 Zpětná vazba • 4.3 Reflexe | Společné rubriky a portfolio | Hodnotí a reflektuje učení | Portfolio, sebehodnocení |
| P13 | Systémové řízení kvality studijního programu | Program se dlouhodobě učí a zlepšuje | 2.5 Reflexe • 5.1 Spolupráce • 6.1 Rozvoj | Pravidelná evaluace SP | Navrhuje zlepšení výuky | Evaluační zprávy |
- BIGGS, John. Enhancing teaching through constructive alignment. Higher Education. 1996, roč. 32, č. 3, s. 347–364. Dostupné z: https://link.springer.com/article/10.1007/BF00138871 (Springer Nature)
- WIGGINS, Grant; McTIGHE, Jay. Understanding by Design Framework. Alexandria (VA): ASCD, 2012. Dostupné z: https://files.ascd.org/staticfiles/ascd/pdf/siteASCD/publications/UbD_WhitePaper0312.pdf (files.ascd.org)
- NATIONAL RESEARCH COUNCIL. America’s Lab Report: Investigations in High School Science. Washington, DC: The National Academies Press, 2006. Dostupné z: https://www.nationalacademies.org/publications/11311 (nationalacademies.org)
- KRAJCIK, Joseph S.; BLUMENFELD, Phyllis C. Project-Based Learning. In: The Cambridge Handbook of the Learning Sciences. Cambridge: Cambridge University Press. Dostupné z: https://www.cambridge.org/core/books/cambridge-handbook-of-the-learning-sciences/projectbased-learning/355AA45D92D7FCD5D312FD1C343FDBB2 (Cambridge University Press & Assessment)
- AACTE (American Association of Colleges for Teacher Education). A Report of the AACTE Clinical Practice Commission. Washington, DC: AACTE, 2022. Dostupné z: https://aacte.org/wp-content/uploads/2022/10/cpc-full-report-final.pdf (aacte.org)
- NATIONAL RESEARCH COUNCIL. Learning Science in Informal Environments: People, Places, and Pursuits. Washington, DC: The National Academies Press, 2009. Dostupné z: https://www.nationalacademies.org/publications/12190 (nationalacademies.org)
- NATIONAL ACADEMIES OF SCIENCES, ENGINEERING, AND MEDICINE. The Integration of the Humanities and Arts with Sciences, Engineering, and Medicine in Higher Education: Branches from the Same Tree. Washington, DC: The National Academies Press, 2018. Dostupné z: https://www.nationalacademies.org/read/24988/chapter/1 (nationalacademies.org)
- HALVERSON, Erica R.; SHERIDAN, Kimberly. The Maker Movement in Education. Harvard Educational Review. 2014, roč. 84, č. 4, s. 495–504. Dostupné z: https://meridian.allenpress.com/her/article/84/4/495/32157 (meridian.allenpress.com)
- REDECKER, Christine. European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017. Dostupné z: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC107466/pdf_digcomedu_a4_final.pdf (publications.jrc.ec.europa.eu)
- ZIMMERMAN, Barry J. Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory Into Practice. 2002, roč. 41, č. 2, s. 64–70. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15430421tip4102_2 (Taylor & Francis Online)
- OECD. The Future of Education and Skills: Education 2030. Paris: OECD, 2018. Dostupné z: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2018/06/the-future-of-education-and-skills_5424dd26/54ac7020-en.pdf (OECD)
- BLACK, Paul; WILIAM, Dylan. Inside the Black Box: Raising Standards Through Classroom Assessment. London: King’s College London, 1998. Dostupné z: https://allianceforlearning.co.uk/wp-content/uploads/2017/03/William-and-Black-Inside-the-Black-Box.pdf (Bright Futures Training)
- ENQA; ESU; EUA; EURASHE. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG 2015). Brussels, 2015. Dostupné z: https://www.enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf (enqa.eu)