Přejít na hlavní obsah

Učíme moderně i odborně

Vycházíme z principů vzdělávání založeného na důkazech (evidence-based education) – výuky postavené na ověřených faktech, otevřenosti a motivaci.

Naši studenti nejsou pasivní posluchači, ale aktivní tvůrci poznání – navrhují experimenty, analyzují výsledky a obhajují vlastní projekty.
Chemie se tak stává dobrodružstvím objevování, nikoli memorováním.

Spolupracujeme s řadou univerzit a institucí v ČR i zahraničí, například s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy a Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity, s nimiž rozvíjíme inovativní přístupy k přípravě budoucích učitelů.

Tato spolupráce je však jen jednou z mnoha – propojujeme síly napříč obory, fakultami i regiony, protože věříme, že skutečný pokrok vzniká sdílením.

Obsah stránky

    Foto z výuky

    Spolupracující organizace

    Proč to funguje?

    • Protože učitelé i studenti táhnou za jeden provaz.
    • Protože výuka je postavená na spolupráci, otevřenosti a odvaze experimentovat.
    • Protože víme, že motivace je důležitější než množství znalostí.

    Pro koho to děláme?

    • Pro studenty, kteří chtějí objevovat, tvořit a stát se učiteli, vědci i inspirátory.
    • Pro žáky škol, aby měli kolem sebe pedagogy, kteří rozumí moderním metodám i světu kolem sebe.
    • Pro partnery z praxe a průmyslu, kteří s námi chtějí tvořit inovace užitečné pro společnost.
    • Pro společnost, která potřebuje vzdělané, etické a empatické osobnosti.

    Inovace SP Učitelství chemie

    Na portálu dobré praxe projektu UčiTUL najdete naše materiály pro učitele. Díky projektu průběžně inovujeme naše studijní programy. Stavíme na 13 základních pilířích propojených s kompetenčním rámcem absolventky a absolventa učitelství (KRAAU):

    Kód Hlavní tematický okruh Stručná charakteristika přesahu Vazba na KRAAU Opatření (co zavádíme) Očekávaný výstup učení (OVU) Důkazy učení
    P1 Kompetenčně orientovaná struktura studijního programu Přechod od „souboru předmětů“ k provázanému programu s jasným profilem absolventa 2.1 Nastavuji cíle výuky • 2.5 Reflektuji výuku • 6.1 Profesní rozvoj Programové OVU, mapování předmětů na kompetence, společné rubriky Dokáže plánovat, reflektovat a řídit vlastní profesní učení Mapa OVU–předměty, e-portfolio, sebereflexe
    P2 Didaktický design výuky založený na důkazech učení Výuka jako navrhovaný, ověřovaný a zlepšovaný proces 1.2 Didaktická transformace • 2.2 Plánování výuky • 4.1 Hodnocení Práce s cíli, kritérii a evidencí učení Navrhne výuku s jasnými cíli a kritérii Příprava hodiny, rubrika, analýza práce žáků
    P3 Experimentální a laboratorní výuka jako model vědecké praxe Laboratoř jako prostředí rozhodování, práce s chybou a daty 1.1 Odbornost • 1.2 Didaktické zprostředkování • 2.4 Vedení výuky Víceúrovňové lab. úlohy (core–inquiry–extension) Zvolí postup, vyhodnotí data a nejistotu Protokol, dataset, interpretace
    P4 Badatelsky orientované a projektové učení ve science Učení prostřednictvím autentických problémů 2.2 Plánování • 2.3 Motivace • 2.4 Vedení výuky PBL, inquiry úlohy, projekty Řídí badatelský proces žáků Projektová zpráva, prezentace
    P5 Klinický model pedagogické praxe a reflexe Praxe jako systematické profesní učení 2.5 Reflexe • 5.1 Spolupráce • 6.1 Sebepojetí Cyklus plán–výuka–reflexe–redesign Analyzuje a zlepšuje vlastní výuku Videozáznam, reflexe, mentor feedback
    P6 Učení v autentických kontextech a mimoškolních prostředích Propojení chemie se světem mimo školu 1.2 Didaktická transformace • 3.3 Prostředí • 5.2 Komunita Exkurze jako učební jednotky Přenese zkušenost do školní výuky Exkurzní list, scénář hodiny
    P7 Interdisciplinární a STEAM přístupy Propojování chemie s dalšími obory 1.1 Odborové souvislosti • 1.2 Didaktika • 2.3 Motivace STEAM projekty, mezioborová spolupráce Integruje více oborů do výuky Projekt, výukový modul
    P8 Tvůrčí a makerspace-orientované učení Učení skrze návrh, výrobu a testování 1.2 Didaktika • 2.3 Motivace • 3.3 Prostředí Chem-makers moduly Navrhne a ověří výukový artefakt Funkční pomůcka, návod
    P9 Digitálně podporované učení a AI Digitální kompetence jako součást profese 3.3 Digitální prostředí • 6.2 Etika a AI Smysluplné využití digitálních nástrojů Použije digitální nástroje odpovědně Digitální materiál + audit zdrojů
    P10 Motivační a autoregulační procesy učení Podpora vnitřní motivace a odpovědnosti 2.3 Motivace • 4.3 Reflexe • 6.3 Psychohygiena Formativní hodnocení, sebereflexe Řídí vlastní učení a zátěž Reflexní deník, plán rozvoje
    P11 Rozvoj přenositelných profesních dovedností (soft skills) Systematický rozvoj komunikace, spolupráce, sebereflexe 3.2 Spolupráce • 4.2 Zpětná vazba • 5.1 Spolupráce • 6.1 Rozvoj Týmová práce, peer-feedback, reflexe Efektivně komunikuje a spolupracuje Peer-review, týmový výstup
    P12 Hodnocení založené na kritériích a portfoliích Transparentní a rozvojové hodnocení 4.1 Kritéria • 4.2 Zpětná vazba • 4.3 Reflexe Společné rubriky a portfolio Hodnotí a reflektuje učení Portfolio, sebehodnocení
    P13 Systémové řízení kvality studijního programu Program se dlouhodobě učí a zlepšuje 2.5 Reflexe • 5.1 Spolupráce • 6.1 Rozvoj Pravidelná evaluace SP Navrhuje zlepšení výuky Evaluační zprávy

    1. BIGGS, John. Enhancing teaching through constructive alignment. Higher Education. 1996, roč. 32, č. 3, s. 347–364. Dostupné z: https://link.springer.com/article/10.1007/BF00138871 (Springer Nature)
    2. WIGGINS, Grant; McTIGHE, Jay. Understanding by Design Framework. Alexandria (VA): ASCD, 2012. Dostupné z: https://files.ascd.org/staticfiles/ascd/pdf/siteASCD/publications/UbD_WhitePaper0312.pdf (files.ascd.org)
    3. NATIONAL RESEARCH COUNCIL. America’s Lab Report: Investigations in High School Science. Washington, DC: The National Academies Press, 2006. Dostupné z: https://www.nationalacademies.org/publications/11311 (nationalacademies.org)
    4. KRAJCIK, Joseph S.; BLUMENFELD, Phyllis C. Project-Based Learning. In: The Cambridge Handbook of the Learning Sciences. Cambridge: Cambridge University Press. Dostupné z: https://www.cambridge.org/core/books/cambridge-handbook-of-the-learning-sciences/projectbased-learning/355AA45D92D7FCD5D312FD1C343FDBB2 (Cambridge University Press & Assessment)
    5. AACTE (American Association of Colleges for Teacher Education). A Report of the AACTE Clinical Practice Commission. Washington, DC: AACTE, 2022. Dostupné z: https://aacte.org/wp-content/uploads/2022/10/cpc-full-report-final.pdf (aacte.org)
    6. NATIONAL RESEARCH COUNCIL. Learning Science in Informal Environments: People, Places, and Pursuits. Washington, DC: The National Academies Press, 2009. Dostupné z: https://www.nationalacademies.org/publications/12190 (nationalacademies.org)
    7. NATIONAL ACADEMIES OF SCIENCES, ENGINEERING, AND MEDICINE. The Integration of the Humanities and Arts with Sciences, Engineering, and Medicine in Higher Education: Branches from the Same Tree. Washington, DC: The National Academies Press, 2018. Dostupné z: https://www.nationalacademies.org/read/24988/chapter/1 (nationalacademies.org)
    8. HALVERSON, Erica R.; SHERIDAN, Kimberly. The Maker Movement in Education. Harvard Educational Review. 2014, roč. 84, č. 4, s. 495–504. Dostupné z: https://meridian.allenpress.com/her/article/84/4/495/32157 (meridian.allenpress.com)
    9. REDECKER, Christine. European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017. Dostupné z: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC107466/pdf_digcomedu_a4_final.pdf (publications.jrc.ec.europa.eu)
    10. ZIMMERMAN, Barry J. Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory Into Practice. 2002, roč. 41, č. 2, s. 64–70. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15430421tip4102_2 (Taylor & Francis Online)
    11. OECD. The Future of Education and Skills: Education 2030. Paris: OECD, 2018. Dostupné z: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2018/06/the-future-of-education-and-skills_5424dd26/54ac7020-en.pdf (OECD)
    12. BLACK, Paul; WILIAM, Dylan. Inside the Black Box: Raising Standards Through Classroom Assessment. London: King’s College London, 1998. Dostupné z: https://allianceforlearning.co.uk/wp-content/uploads/2017/03/William-and-Black-Inside-the-Black-Box.pdf (Bright Futures Training)
    13. ENQA; ESU; EUA; EURASHE. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG 2015). Brussels, 2015. Dostupné z: https://www.enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf (enqa.eu)